Thursday, October 21, 2010

sugar

roses are red
violet are blue
sugar is sweet
and so are you...

Let me tell you a story of a great guy. Banyak great guys dalam hidup saya,tentu saja abah,datuk,abg dan ahli keluarga lelaki yang lain.dia bukanla ahli keluarga saya,tapi saya ingin klasifikasikan dia dalam golongan yang saya gelar great guys ini.

Orangnye tidaklah nampk tough sangat,kcak mlampau,cool sangat tp dia tetap a great guy. Dia merupakan a guy yang sangat baik hati. Kalau kita dalam kesusahan,mesti dia akan tolong. Dia juga sangat baik orangnya. Cukup baik. Dia seorang yang tenang dan pandai solve masalah. Terlalu banyak kelebihan dan keistimewaan dia untuk saya tulis semua.Namun ni tidak bermaksud dia seorang yang sempurna. Tiada orang yang sempurna selagi bergelar manusia,hamba Allah.

Saya sendiri punya banyak kesilapan sana sini. Saya dah berusia tapi masih cari toothbrush yg ada muka cartoon kat situ. Saya masih lagi yg kna pimpin tangan kalau nk lintas jalan.(memori lintas jalan ngn ksheila la plg syok!) saya masih lagi rasa xketidakberanian saya drive akn mgurangkan kadar nervous shock pmandu di Malaysia,Saya masih lagi girl yg confuse bila nk cari barang,and kena mintak pandangan semua orang sebelum bli apa-apa.

Dan this great guy akan selalu buat saya rasa confident,akan bagi saya solution yang saya tak pernah terpikir. Bila saya ada masalah,dia akan buat saya happy,semacam masalah adalah satu rahmat untuk jadi lebih kuat.buat saya pikir biskut tedy bleh lawan sedapnye nyam-nyam. Dia akan selalu jawab soalan2 x bernas yg saya terpikir. Agak –agak ada kereta x kalau dinosaur hidup lagi?now ada lagi x keta cm dalam flintstone? Etc…

It was a great 2 years.almost two years.then,I realized untuk belajar,xboleh di takuk lame,kna bergerak,maju ke depan. To learn is to make mistakes. Rasanya cukupla kami disini, kna cari pengalaman,sebab jalan hidup jauh lagi,masa depan sesuatu yang xpasti. Cukupla 2 tahun sebagai kenangan. Kena lakarkan hari baru,jalan hidup baru. Hidup kalau dah merancang untuk end up dengan sape,kawen kat mane sgale bagai,hidup hanya punya satu kemungkinan. Bila sesuatu yang di rancang xberlaku,hidup kita akan punya 3000 kemungkinan,dan lebih. Saya memilih untuk punya 3000 kemungkinan dalam hidup. Maafkan saya.

Dan siapa sangka,saya yang tunjuk berani saya yang mroyan lebih-lebih. 3 minggu yang rasanya bagai seribu tahun.jiwang sket.heheh. saya kesana sini kononnya cari diri yang hilang,cari gelak tawa yang hilang,cari senyum yang hilang. Cari maen cari rupanya bawah bantal!.ok.tu tipu. Akhirnya saya kembali ke pangkal jalan. Saya xbermksud untuk kata hati saya da suci bersih clean n clear,tidak.bukan.belum lagi.. Seperti semua org yang salah nak bertaubat,cari masjid. Cari iman, cari pencipta. Merayu dan mengadu. Orang kata hati adalah teraju diri. Ketenangan juga ada pada hati.lalu saya terfikir mungkin untuk kembali,saya harus memaafkan diri saya sendiri,maafkan diri orang lain. Sebelum tu, saya kena pk balik,korek semua salah saya yang rasanya tak terhitung. Saya yang banyak dosa ini,maafkan saya kepada yang pernah terluka. Maafkan saya yang pernah sakitkan hati korang semua.Maafkan saya yang tak sempurna. Saya juga sedar untuk berubah xsenang,perlu kumpul semua kudrat yang ada,kna buang semua ego,kena bertekad,lempar hangat-hangat tahi ayam jauh2. Maafkan saya.bila saya ingin berubah,saya sedar sy belum bertekad sepenuh hati,belum lupus ego jauh2.

Hikmah semua ini,Allah masih sayangkan saya,sayangkan kita semua.Saat hidup rasanye sunyi bak kata sid,im a lonely loner! Time tu saya rasa betapa bersyukurnya saya punya keluarga,punya kawan-kawan,punya org yang bagi semangat,punya kawan yang selalu tnya condition saya,punya sissie yang xputus bagi kata2 semangat,punya abg yang cool,punya roommates yang comel2 buat teman bergelak ketawa,punya oezil yang slalu marah.tidak.bagi nasihat yang buat saya dan otak 4gb saya berfikir.haha,saya juga punya banyak nikmat yang xterhitung.

Post ni xberniat untuk menyinggung hati siapa-siapa,buat sape2 jeles.tidak.yg lepas biar la lepas. Kita hanyala secebis memori,yang penah hadir dalam hidup seseorang. Dan juga,andai kata kita adalah orang yg ditakdirkan untuk melihat kesalahan seseorg,jangan sekadar menghina,ambil iktibar dan maafkan mereka. Manusia adalah makhluk yg akan selalu berubah.ni juga pengajaran untuk diri saya. Akhirnya saya tersenyum sendiri.Maafkan saya..

p/s:to travel far and fast,we have to let go unforgiveness,jealousy,arrogant..(the rest I don’t remember.hehee.spoil jee).sila bace di balik tngga 1st floor libry ea.:)
a big THANKS pada semua yang berjasa.dari bahasa melayu ke bahasa jerman:)(mke innocent ea)

2 comments: