Thursday, October 21, 2010

hell or paradise

islamic worldview arini blaja on al-akhirah.kerana memori kita ni ble x bace blik akan t'erase dgn otomatik gtu,lalu it is predictable yg saya sudah lupa-lupa kucing apa yang dipelajari.buku rujukan pulak sudah disimpan.tp masih ada sket2 yang berbekas.

akhirah tidak bermula bila malaikat mniup sangkakala,tp bermula bila jasad bercerai dari badan.bila akhirah tu datang kita semua xtahu.yang pasti,kita hanya bleh bersedia.sudahkah kita bersedia?

teringat akan satu hadith.rasanye most of us pnh dengar.Rasulullah S.A.W berjalan dengan sahabat dan nampk seorang perempuan tua yang sudah bongkok.Rasulullah kata itulah keadaan dunia(btolkan andai salah).lalu ustaz pn tya,time tu bribu tahun lpas,skrg mcm mne ye keadaan dunia anak-anak pelajar?(sy translate trus ea ustaz!) trus la ad yang semangat utk mnjawab persoalan ustaz tu.Nazak Ustaz!skelas senyap...

nazak?hmmm..mgkin senile lbih sesuai..knp?sbb dunia seakan-akan dah lupa aturannye.salji di bumi arab,kutub2 yang cair,n etc lagi.senile atau dekat nak kiamat?sesungguhnya mintak2 kita mati sebelum hari kiamat,xdapat nak dibayangkan ketakutan dan segala kengeriannya.tp untuk mati sebelumnya pn kita dah bersedia ke?
tepuk dada tanya iman.iman saya kata belum:(

antara tanda-tanda kecil kiamat adalah pucuk pimpinan penuh dgn khianat(rasuah etc..),masjid2 x dimakmurkan dah,zina berleluasa,perempuan lagii banyak dari lelaki,banyak bencana sana sini,ibu2 melahirkan mistress2,dan byk lagi. rasanye semua ni dah berlaku.

manakala tanda-tanda besar plak adalah seperti the sun will rise from the west.time ni menangis berdarah pun xda gna dah.pintu taubat dah tertutup.turunnya dajjal yang mempunyai 2 eyes yg mne sblh blind. dia akan menggoda manusia.time ni ustaz kata rational sume da xda,yang ada cuma iman nak menolak tawaran dia atau x. akan ada juga dabbah.haiwan yg berjalan like a man.dia akan makan semua benda,even air laut selautan.time ni kita xda makanan,xda apa-apa.kita dalam kelaparan kehausan.the you-know-what will come and tawarkan kita segala kenikmatan asalkan kita ikut dia.the you-know-what ada kuasa in cipta hell,paradise and bg kehidupan kot.im not so sure.on you-know-who ada perkataan 'the liar' that we all know it,cuma the situation at that time akan buat kita dalam keadaan terdesak sesangat.

dan sesungguhnya syurga adalah impian kita semua.teringat pula satu zikir

"wahai Tuhan,aku tak layak ke syurga-Mu namun tak pula aku sanggup ke neraka-Mu.Ampunkan dosaku terima lah taubatku.Sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar..."

p/s:bahan bakar api neraka adalah batu dan manusia kan?

No comments:

Post a Comment